دانشگاه صنعتی جندی شاپور
 
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها
  • ردیاب خودرو

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مکانیک جندی شاپور دزفول و آدرس mejsu.mihanblog.com. لینکنمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 16
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 16
بازدید ماه : 16
بازدید کل : 11367
تعداد مطالب : 6
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 16
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 16
بازدید ماه : 16
بازدید کل : 11367
تعداد مطالب : 6
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1

خبرنامه وبلاگ:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید


مکانیک دزفول
علمی







تاریخچه

در دوران شاپور اول شهر پر اهمیت جندیشاپور در كنار دزفول كنونی بنا شد . این شهر الگویی از انطاكیه بود و به اعتقاد برخی پایتخت خوزستان نیز گردید . شهر جندیشاپور بیش از همه به عنوان بزرگترین مركز علم و دانش زمان خود شهرت یافته بود . این شهر از مراكز مهم دوران ساسانیان و محل ایجاد نخستین دانشگاه و بیمارستان ایرانی است كه در زمان خود از اهمیت والایی برخوردار بوده و رشته‌هایی همچون پزشكی و فلسفه توسط استادان ایرانی ، هندی و یونانی در آن تدریس میشده است. در سال 17 هجری و به روایتی دیگر ، سال 19 هجری این شهر توسط مسلمانان فتح می‌شود ، تصرف این شهر بدون جنگ و خونریزی صورت گرفته ، بدین معنی كه دروازه‌های شهر باز بوده و مردم به مانند زمان صلح بدون اسلحه به شهر وارد و یا از آن خارج می‌شده‌اند . در اوایل اسلام هم شهرت این شهر علاوه بر دانشگاه معتبر پزشكی ، به صنایع دستی ، زراعت ، نیشكر و برنج‌كاری فراوان آن بوده كه محصول آنها به نقاط دور دست هم صادر می‌شده است . شهر جندی‌شاپور تا 372 هجری قمری آباد بوده و در قرن ششم هجری به گفتة مقدسی (مورخ) بواسطه حمله عشایر لر و عرب به ویرانه‌ای تبدیل می‌شود .

 بقایای پل منتهی به شهر جندی‌شاپور در 9 كیلومتری شهرستان دزفول

دزفول معرب دژپل یا دژپوهل ( پل در زبان پهلوی پوهل بوده است ) و یكی از قدیمی‌ترین شهرهای استان خوزستان است . این منطقه قصر روناش نیز نامیده می‌شده است . پادشاهان ساسانی به منظور نگهداری از پلی كه روی رودخانه دز در میانه راه جندیشاپور و شوش احداث شده بود ، دژی در ابتدای آن ساختند ، اسم دژپل از همان زمان برروی این شهر نهاده شد . توسعه شهری و تمركز در دزفول را به بعد از ویرانی شهرهای جندیشاپور و شوش در قرن پنجم هجری نسبت می‌دهند كه به تدریج اهالی این دو شهر در اثر عدم تأمین مالی و جانی به دزفول كه از موقعیتی مناسب برخودار بوده مهاجرت كرده ، در جوار دژ و قلعه آن سكنی گزیده ، موجب توسعه و رونق هر چه بیشتر دزفول گردیدند .

 

در تاریخ معاصر دزفول ، جنگ تحمیلی هشت ساله مشكلات و مسائل بسیاری در شهر دزفول ایجاد كرد . موشك باران شدید شهر ، موجب تخریب تعداد زیادی از بناها و واحدهای مسكونی با ارزش بافت قدیم دزفول گردید . علاوه بر تخریب مستقیم مناطق مسكونی و فضاهای شهری ، تأثیرات جانبی خسارات وارد آمده بر پیكره این شهر نیز قابل توجه بود ، البته در این میان باید از ایستادگی و مقاومت مردم دزفول كه در این سالهای سخت با روحیه‌ای مثال‌زدنی نمونه‌ای از یك ملت مقاوم و زنده را در پیش چشم جهانیان به نمایش گذارد ، یاد كرد .   

 

شهر دزفول مركز شهرستان بوده و وسعتی معادل 6/19 كیلومتر مربع دارد . مجموع راههای موجود در سطح شهرستان دزفول 1614 كیلومتر است كه 228 كیلومتر آن راه اصلی بوده ، 1197 كیلومتر راه فرعی و 189 كیلومتر هم راه روستایی دارد . شهر دزفول مستقیماً در مسیر جاده‌های اصلی نبوده و از طریق اندیمشك به جاده‌های شمالی و غربی كشور مربوط می‌شود ، این شهر عمده‌ترین امكان ارتباط فعلی شهرهای شوشتر و مسجدسلیمان با شبكه راههای اصلی كشور می‌باشد . دزفول مستقیماً با شوش و از آنجـا با سایــر نقاط جنـوبی‌تر استــان از جمله اهواز ( مركز استان ) در ارتباط است . از راههای دیگر ارتباطی شهر دزفول بزرگــراه در دست احداث تهران ? ماهشهر است كه در مقایسه با جاده فعلی حدود 210 كیلومتر مسیر را كوتاهتر می‌كند . مردم دزفول علاوه بر امكان دسترسی و استفاده از راه‌آهن سراسری تهران ? خرمشهر با افتتاح فرودگاه دزفول واقع در سایت پایگاه چهارم شكاری امكان ارتباط هر چه بهتری با سایر نقاط كشور خواهند داشت .

قسمت شمالی شهرستان دزفول كوهستانی و قسمت مركزی و جنوبی آن دشت است . مرتفع‌ترین قله‌های كوههای شمالی منطقه عبارتند از : قله كوه سالِن به ارتفاع 2700 متر و قله كرناس به ارتفاع 2300 متر ، از سایر كوههای شهرستان دزفول می‌توان از كنگوان ، هدا ، لنگر برآفتاب ، با دز و تفتان نام برد . ارتفاع متوسط این شهرستان از سطح دریا 143 متر است .

منطقه دزفول بوسیله سه رود دز ، سرخ‌رود ، عجیرب و شعبات آنها  مشروب می‌شود و بخش اعظم آبیاری اراضی این منطقه و مناطق همجوار آن توسط این رودخانه‌ها تأمین می‌شود . سد بزرگ دز بر روی رودخانه دز درشمال شرقی دزفول بنا شده است . این سد با ظرفیت 3/3 میلیارد متر مكعب آب ، نیاز فعالیتهای كشاورزی به آب را مرتفع نموده ، نیروگاه آن با تولید 520 مگاوات برق ، نیاز  عمدة منطقه را تأمین ‌نموده و تنظیم فركانس كل شبكة برق كشور را به عهده دارد . علاوه بر آن سد كرخه در غرب منطقه دزفول و سد تنظیمی و سدی انحرافی بر روی دز در شمال و جنوب غربی دزفول در كنترل سیلابهای منطقه و آبیاری اراضی كشاورزی نقش بسزایی دارند .

 

 

شهرستان دزفول در منطقه گرم و نیمه مرطوب قرار گرفته و خصوصیات عمده آب و هوایی آن هوای گرم و نیمه مرطوب با تابستانهای گرم و طولانی و زمستانهای معتدل می‌باشد . بارندگی در این شهرستان از اوایل پاییز تا اواسط بهار صورت می‌گیرد كه قسمت عمده آن در فصل زمستان اتفاق می‌افتد . مقدار بارندگی سالانه شهرستان دزفول بطور متوسط 6/379 میلیمتر است ، در تابستان حدود یك ماه شرجی دارد و حداكثر دمای هوا در گرمترین ماه سال در این فصل 50 درجه سانتیگراد است ، در فصل زمستان به مدت حداكثر دو ماه زمستانی با سرمای زیاد دارد كه در همین ایام آفتاب هم بسیار مناسب و لذتبخش است . معدل حداقل دمای هوا در سردترین ماه سال در این فصل بین صفر تا ده درجه سانتیگراد است ، بنابراین حتی در سردترین روزهای زمستان هم یخبندان وجود ندارد . بادهایی كه از سمت شمال ، شمال شرقی و شرق دزفول می‌وزند ، بدلیل وجود رشته كوههای زاگرس در این جبهه‌ها نسیم خنكی به همراه خود آورده ، باعث خنك شدن هوا می‌شوند ، بادهایی كه از جنوب ، جنوب‌غربی و غرب در فصلهای تابستان و پاییز می‌وزند ، باعث ایجاد گرد و غبار و تشدید گرمای هوا می‌شوند ، بادهایی كه از این جبهه‌ها در ماههای خرداد ، تیر و مرداد جریان دارند ، بادهایی بسیار بد و ناخوشایندند . بطور كلی جهت باد در طول شبانه روز در شهر دزفول بسیار متفاوت است جهت باد در بعضی روزها حتی ساعت  به ساعت تغییر كرده و از هیچ نظم خاصی تبعیت نمی‌كند .

زبان رسمی مردم دزفول فارسی می‌باشد . لهجه دزفولی نیز كه در بین مردم این شهر رایج است ، لهجه‌ای است ایرانی كه در دزفول بدان تكلم می‌كنند و ظاهراً از بقایای خوزی است كه قدما از آن نام برده‌اند .

 

 

 تاریخچة مجتمع آموزش عالی جندی شاپور

 

در تاریخ 15/2/1351 دانشگاه جندی‌شاپور اهواز با خرید قطعه زمینی به مساحت 5/126 هكتار از اراضی صفی آباد دزفول بمنظور تأسیس دانشكده كشاورزی , پروژة ایجاد شاخة شمالی را آغاز كرد .

 

در سال 1355 چارت سازمانی دانشكده به تصویب رسید و چهار دانشكدة مهندسی , علوم , كشاورزی و پزشكی در دستور كار توسعة شاخه شمالی قرار گرفت . در سال 1356 ساخت بیمارستان500 تختخوابی دكتر گنجویان بعنوان دانشكدة پزشكی آغاز شد و در همان سال قطعة زمینی نیز به مساحت 18 هكتار برای تأسیس ساختمانهای اداری و آموزشی از طرف

سازمان آب و برق خوزستان به دانشكده واگذار گردید .

 

شروع به كار دانشكده به علت تقارن با انقلاب اسلامی مردم ایران تا سال 58 به تعویق افتاد . در این سال قطعة زمین دیگری نیز به مساحت 14 هكتار در اختیار دانشكده قرار گرفت . در این سال دانشكده دارای یازده نفر عضو هیأت علمی بود كه متاسفانه مجدداً پیش از پذیرش دانشجو , جنگ تحمیلی عراق علیه ایران مانع شروع بكار دانشكده شد و این وضعیت تا پایان جنگ ادامه داشت . هیأت علمی مذكور نیز در این شرایط پراكنده و اكثراً در دانشگاه اهواز مشغول به تدریس شدند . در طول دوران دفاع مقدس , كلیة امكانات شاخة شمالی در اختیار رزمندگان اسلام قرار داشت و ساختمان اصلی آن بعنوان ستاد تخلیة شهدا و مجروحین مورد استفاده قرار گرفت .

 

فعالیت آموزشی شاخة شمالی از سال 67 با پذیرش دانشجو در رشتة كاردانی كارهای عمومی ساختمان شروع شد و در سال 71 , رشتة كاردانی ماشین آلات مكانیك به عنوان دومین رشتة دانشكده شروع به كار كرد . در سال 71 وزیر وقت آموزش عالی ( دكتر معین ) در محل دانشكده حضور یافتند و برنامة توسعة شاخة شمالی را با قول مساعد مسؤولین استانی و شهرستانی تصویب كردند .

 

در سال 74 مجوز رشته‌های كاردانی معماری و كارشناسی عمران ـ عمران وكارشناسی عمران ـ آب اخذ گردید و بلافاصله پذیرش دانشجو صورت گرفت . در سال 76 , اعتبار 12 میلیارد ریالی از محل اعتبارات ملی برای احداث ساختمان دانشكدة مهندسی با زیربنای8800 متر مربع تصویب شد و از آغاز سال 78 عملیات ساختمانی شروع شد و فاز اول آن كه بالغ بر 4000 متر مربع است ،آمادة تحویل میباشد .

 

بین سالهای 76 تا 82 دانشكده بیشتر بدنبال تجهیز دانشكده از قبیل امكانات آزمایشگاهی ، كارگاهی ، رایانه و كتابخانه بوده است و در این زمینه به توفیقات قابل توجهی نائل شده است . همچنین جذب استاد و ایجاد امكان برای ادامة تحصیل اساتید موجود از اولویتهای كاری دانشكده بوده است . از مهرماه سال 80 ، پذیرش دانشجوی معماری در مقطع كارشناسی ناپیوسته آغاز شد . تیرماه 80 وزیر محترم آموزش عالی , دكتر معین ، با اختصاص ردیف مستقل بودجه برای شاخة شمالی موافقت فرمودند كه نهایتاً سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور با این امر موافقت نمود و از آغاز سال 81 این امر متحقق گشت و بدنبال آن از آغاز سال 82 كلیة اعتبارات امور دانشجوئی و دو بخش از اعتبارات عمرانی (تعمیرات اساسی و تجهیزات ) نیز مستقل گشت . اخذ مجوز پذیرش دانشجو در مقطع كارشناسی مهندسی مكانیك  گرایش حرارت و سیالات و مقطع كارشناسی ناپیوستة عمران و كارشناسی الكترونیك و كارشناسی شیمی نیز باعث شروع به كار این دو رشته از مهر 82 شد .

 كارگاههای موجود گروههای آموزشی دانشكده

  آزمایشگاه برق و الكترونیك

 

 آزمایشگاه مكانیك خاك و بتون

 

   كارگاه چوب

 

 كارگاه ماشین ابزار

 

 

كارگاه اتومكانیك





نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







جمعه 7 بهمن 1390برچسب:, :: 20:31 ::  نويسنده : محمد سفیدگر